Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

ה-Foam Roller – הגליל הצבעוני והקשיח שניתן לראות לעיתים תכופות בבוקסים צבר פופולריות רבה בזמן האחרון ולא בכדי. זהו כלי מהיר ויעיל לטיפול ראשוני בגוף שלכם כחלק משגרת אימונים. שילוב של סשנים על הרולר כחלק משגרת האימונים שלכם יסייע לכם להמנע מפציעות, יפחית עומס על השרירים ויגרום לכם להרגיש הרבה יותר טוב אחרי אימון.

Self Myofascial Release

ה-SMR – או שחרור מיופסציאלי עצמי, היא מילה נרחבת שמסכמת טכניקה לטיפול ברקמות (בפרט, רקמת הפציה- "Fascia" – המקיפה שרירים ואיברים בגופנו) ובמערכת השלד-שריר שלנו. השיטה מבוססת על קונספטים ישנים (סוף המאה ה-19) שהועלו במקור ע"י אנדרו סטיל, רופא אמריקאי ואוסטופת. עפ"י שיטה זו, ניתן לסייע לגוף להשתקם מפעילות פיזית ע"י עיסוי נקודות לחץ בגוף שלנו במגוון דרכים, כולל שימוש בגליל קשיח, כדור לקרוס (בישראל: כדור טניס) או אפילו בעיסוי ידני. שיקום באמצעות שחרור מיופסציאלי מוגדר כהחזרה של השריר לטווחי תנועה רגילים, אלסטיות ומוכנות לביצוע פעילות.

התיאוריה, או – למה לכל הרוחות אני מתגלגל בכלל?

לפני שנמשיך, במידה ויש לכם בעיות אורטופדיות/רפואיות חמורות – הליך זה אינו תחליף לייעוץ אצל איש מקצוע ואם יש לכם ספק בדקו זאת מול מומחה לפני ביצו.

יחד עם ביצוע של פעילות פיזית עצימה (קרוספיט?), אנו נראה באופן תדיר היווצרות של "קשרירים" (בלעז: Nodules) בסיבי השריר – למעשה נקודות בהן נוצרת נפיחות וקשיחות עקב פעילות פיזית. טכניקת ה-SMR גורסת שבאמצעות עיסוי של הנקודות הללו נוכל להפחית את נפיחות ה-"קשרירים" ובכך לשקם את השריר מהר יותר ולהחזיר טווחי תנועה. השגת התוצאה הנ"ל, מתבצעת בפועל באמצעות עיסוי של הפציה (Fascia) רקמה דקיקה שמקיפה את האיברים שלנו בגוף, ותפקידה, בין השאר, הוא לבלום זעזועים ולהוות חוצץ בין פנים הגוף לבין פני השטח.

הספרות הרפואית בעניין, נוט לבלבל בין מה בדיוק מעניק לנו את היתרונות של ההליך – העיסוי של הרקמה או הקשרירים שבשריר או שילוב של השניים (ואפילו ישנן לא מעט מחלוקות בנושא), בין כה וכה מחקרים שונים הוכיחו כי מדובר בהליך יעיל ובגדול (אלא אם כן מדובר בבעיות אורטופדיות חמורות) לא מזיק. במחקר מסוים נמצא שעיסוי באמצעות גליל קשיח החזיר טווחי תנועה תוך מספר דקות של עיסוי אצל אתלטים, באחר, חוקרים מצאו יעילות גדולה יותר בזרימת הדם אצל משתתפי המחקר לאחר סשן עם הגליל. המחקרים הוסיפו והראו, שבניגוד לשיטות הישנות יותר של מתיחות סטטיות, עבודה עם גליל מאפשרת לשקם שריר ללא אובדן כוח (ואנחנו אוהבים כוח!). מתנסים וחוקרים אחרים גרסו שבעת עומס, הפציה מתהקדת ומונעת זרימה של דם ומים, ועיסוי נכון של האזור מחזיר את המצב לקדמותו ואף מפחית דלקתיות.

בפועל – מציאת נקודות לחץ וטיפול

היתרון בשחרור עצמי של נקודות לחץ הוא פשוט – לנו יש את הדרך הכי אובייקטיבית להבין איפה כואב לנו, ואיפה שכואב לנו – כנראה שיש לחץ. בצעו גלגולים איטיים ושקולים על הגליל (תרגילים לביצוע בהמשך הפוסט) כאשר אתם מעבירים את משקל גופכם לגליל ומפעילים עליו לחץ. ברגע שעברתם עלנקודה שכואבת לכם במיוחד, עצרו, המתינו בין עשר שניות לחצי דקה ועברו על האזור שוב – אתם אמורים לחוש בהקלה מסוימת ומיידית.

במידה ומדובר באזור שכואב במיוחד, עבדו באופן הדרגתי ואיטי סביב האזור עד שיהיה נסבל יותר לעבור בדיוק על הנקודה. שימו לב, שמדובר בהליך שיקומי והרעיון הוא לא להגיע לרמות בלתי נסבלות של כאב באמצעות הגליל שלכם.

לסיכום, שחרור נקודות לחץ הוא הליך חשוב ועליון בערכו לאמוני הקרוספיט שלנו. בנוסף זוהי פעילות מצוינת לימי ההתאוששות שלכם. שמרו על הגוף שלכם!

קנית אותי! מאיפה מתחילים?

הבאנו את מייק רוזנר, וייטליפטר, פווארליפטר ומאמן קרוספיט וכוח בקרוספיט וייט סיטי להדגים לכם מספר מתיחות מעניינות ושימושיות לנו באמצעות הגליל:

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X