הרשמה

סיסמתך תשלח אליך בדואר אלקטרוני

כשהייתי בחודש השישי להריוני ניגשה אלי אחת המתאמנות שלי ואמרה לי: "את יודעת, אני רואה אותך מתאמנת ואני חושבת על זה שכשאני הייתי בהריון פחדתי ללכת על נעלי עקב כדי לא לאבד שיווי משקל, אז בטח שלא היה מה לדבר על להתאמן"– טרו סטורי מספר אחד.

ממש עם כניסתי לחודש השמיני להריוני עמדתי בסופר עם שקית מצרכים על כתפי מחכה בתור  לקופה כמו כולם. האישה שלפני לא נתנה לי מנוח עד שהסכמתי לעקוף אותה "כי זה מסוכן לאישה בהריון לעמוד ככה עם משקל"– טרו סטורי מספר 2. ויש לי עוד המון סיפורים כאלה.

מכל מקום את מוקפת בדאגה לשלומך ולשלום עוברך, כי הרי ברור שכל עומס קטן עלול לפגוע בכם נכון?

אז לא! ממש לא.

גם אם היו לוקחים את 48 הנשים בעלות הכושר הטוב ביותר בעולם – משמע 48 ספורטאיות העלית של הקרוספיט ששולטות בעצימות גבוהה בקשת רחבה של מרכיבי הכושר – הריונן של כל אחת מהן לא היה דומה האחד למשנהו. האחת היתה מקיאה כל הטרימסטר הראשון מבלי יכולת להרים את הראש מהאסלה, השניה הייתה סובלת מבחילות עזות אבל מצליחה לגרור את עצמה בכח לאימונים והשלישית בכלל היתה מגלה במפתיע בחודש חמישי שהיא בהריון. וכאן ציינתי רק תופעה אחת מיני רבות, ומהקלות שביניהן המלוות את ההריון ומשתנות מאישה לאישה. יש מאמרים רבים הפרושים חינם ברשת על תופעות ושינויים פיזיולוגיים המתרחשים בהריון- לא אכנס לזה בכתבה זאת לעומק אבל בעיני זה חיוני לקרוא ולהבין מה קורה לגוף במהלך תשעת חודשי ההריון.

חשוב לציין שלעומת שנים עברו, בהן לנשים בהריון הותר " לעבוד בגינה" ותו לא, היום כבר ממליצים בניירות העמדה של ה-ACOG ובמדינות נוספות לנשים שהיו פעילות לפני הלידה להמשיך באותה עצימות כל עוד הכל תקין ולנשים שלא התאמנו כלל לפני ההריון להתחיל להתאמן (בעצימות פחותה כמובן). מדברים על כך שלנשים מאומנות מותר להגיע אפילו עד 90% מדופק מקסימלי ולנשים שלא התאמנו לפני ההריון – עד 70-75%.

אין חששות? בוודאי שיש.

אחרי שנים שבהן פמפמו לנו פחדים לגבי אימונים בהריון אי אפשר להתנתק לגמרי מהמחשבות אבל יחד עם זאת יש גם את ההבנה שרוב הפחדים האלה – אין להם בסיס מחקרי ומדעי ולצערנו גם היום המחקרים לוקים בחסר ואין מהם מספיק. אין שום מחקר שתואם את המצב הגופני ואת המגוון התנועתי עימו מתמודדות מתאמנות קרוספיט המתאמנות באופן סדיר לפחות שלוש פעמים בשבוע עם כניסתן להריון ובמהלכו.

המחקרים הקיימים מתייחסים לעצימויות באימונים אירוביים ואם מוזכרים אימוני משקולות הרי שהם בתרגילים מבודדים, במשקלים נמוכים ואינם משקפים את התרגילים הפונקציונאליים המורכבים או המשקלים איתם עובדת המתאמנת הממוצעת ביותר בבוקס השכונתי שלא לדבר על מתאמנות ברמה גבוהה יותר, באופן יומיומי. נתקלתי במחקרים המדברים על נשים אשר במסגרת עבודתן התמודדו עם הרמת משקלים – למשל חבילות כבדות אך מחקרים אלו לא מפרטים האם מדובר בנשים שהיו מאומנות ומתורגלות בהרמת משקלים בצורה נכונה, באינטנסיביות גבוהה, לאורך זמן תוך שילוב עם אלמנטים רבים אחרים משדות כושר שונים אשר מאזנים את מצבן הבריאותי ואשר מגיעות להריון עם נקודת פתיחה חזקה ומאוזנת.

להתאמן בקרוספיט במהלך הריון – איך זה מרגיש?

אותי הצחיק לאורך כל תקופת ההריון שהיו אומרים לי: "אל תשתוללי".

ניסיתן פעם להשתולל עם הכרס ושאר התופעות ההורמונליות?

אני מוכנה להתערב שמספר הנשים שהצליחו למשוך את עצמן לאימונים זהים בעצימותם לתקופה שלפני הריונן שואף לאפס. הכובד, הצרבות, הדופק שנוסק מעלה במהירות, הקושי בנשימה, ההרגשה שאת לא מצליחה לגייס את שרירי הבטן כי הם מתוחים מאוד וחלשים יותר – כל אלה מקשים על העניין ואת מתאימה את עצמך אוטומטית לדרישות הגוף – מורידה במשקלים, איטית יותר במטקונים, ועושה סקיילינג לאלמנטים כאלה ואחרים.

אבל שוב, חשוב לציין שההריון מתפתח בהדרגה וזה לא ששרירי הבטן שלך למשל נחלשים פתאום בבוקר אחד, או שאת נהיית כבדה יום למחרת, לכן – היי רציונלית והביני שההורדה בעצימויות היא עם התקדמות ההריון. קחי למשל תרגילים כמו TTB או Sit-Ups שפעם חשבו שיכולים ליצור/ להגביר Diastasis Recti – הפרדות בשרירי הבטן בהריון (על תופעה זו תוכלי לקרוא במאמר 2) – עד היום אין מחקרים שמוכיחים טענה זו. יחד עם זאת לי למשל כבר היה לא נעים ואפילו כואב לבצע תרגילים אלו מחודש שביעי ומעלה אז עברתי לחלופות שלא הכאיבו לי.

אני יכולה לספר לך שאני החלטתי להפסיק לרוץ לקראת סוף החודש השישי להריוני לא עקב כאבים או דליפות אלא דווקא משום שהרגשתי כבדה ומשום כך לא יכולתי יותר לפתח מהירות ועצימות כבעבר. לפיכך החלטתי להמיר את אימוני האינדורנס שלי לאימון אסולט בייק אחד בשבוע – 40 דקות ואימון חתירה אחד בשבוע – 30 דקות – שם כבר יכולתי למשוך את עצמי לדפקים גבוהים יותר ולפיכך לשמור על סבולת הלב-ריאה שלי.

הכתבה ממשיכה בדף הבא

1 2

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X