Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

אחת מבין השאלות הראשונות שנשאלות על-ידי מתאמנים מתחילים בקרוספיט או באימונים פונקציונלים היא "האם אני צריכ/ה נעלי הרמות משקולות?"

התשובה הקצרה: כן. נעלי הרמת משקולות ישפרו לכם את הביצועים בתחום ההנפות האולימפיות במהירות ויסייעו לכם לסגל טכניקה נכונה.

לתשובה הארוכה המשיכו איתנו ולמדו למה בדיוק כדאי להשיג נעלים מתאימות ולמה כדאי לשים לב בהן בכדי לבצע רכישה מוצלחת.

הבעיה בנעלי ספורט סטנדרטיות

אנחנו נעדיף נעלי הרמת משקולות באימונים שלנו מהסיבה הפשוטה שנעלי הספורט שרובנו מחזיקים בהן בכללי נעלי ריצה. נעלים אלו מאופיינת בריפוד רב (בעיקר בעקב הנעל) שבולם זעזועים. על הנייר זה נשמע נהדר ומגונן, אך בפועל הרמת משקולות צריכה העברה תקינה של כוח שמיוצר על ידי הגוף שלנו, לאובייקט חיצוני. מן הסתם, שבולמי זעזועים ימנעו מהעברה תקינה של כוח (מעבר לעבודה שפיזית היצוב שלהם מקשה ומסרבל תנועות כמו סקוואטים).

היעילות של נעלי הרמת משקולות

גיל ליאור מאמן קרוספיט עם נעלי הרמת משקולות

גיל ליאור בסקוואט כבד – שימו לב לגמישות הקרסול בתמונה תודות לנעל הרמת המשקולות שלו.

נעלי הרמת משקולות מסייעות לנו להרים יותר ובאופן יותר נכון, במספר דרכים:

1. בהנחה שאנחנו יכולים לייצר יותר כוח, אנחנו יכולים להרים את המוט יותר גבוה, הרמה של המוט מאפשרות לנו להיכנס תחתיו יותר בקלילות (הרי בקלינים ובהנפות אנחנו תופסים את המוט בתחתית). בנוסף, כשאנו נמצאים בתחתית העובדה שהנעליים שלנו נמצאות במגע רציף עם הרצפה (שאינו נקטע בגלל עקב מרופד בעיצוב חדשני כלשהו כמו כחלק גדול מנעלי הריצה) אנו יכולים להיות מנוים וגמורים עם כך שנצליח להפעיל יותר כוח שיאפשר לנו לצאת מהתחתית ולסיים את התנועה (חשוב לכל הנפה אולימפית – שכן אנחנו תמיד נחפש לצאת מהתחתית).

2. נעלי הרמת משקולות ניחנות בעקב מוגבה קשיח – מה שמאפשר לנו להנות מטווח תנועה גדול יותר באזור הקרסול, מה שבסופו של דבר מאפשר לנו "לשבת" בתחתית עם משקל עם גב זקוף יותר. העקב בנוסף מאפשר לנו לגייס שרירים יותר בקלות בכדי ליצור את תנועת ה-"מעלה".

3. יציבות – העקב של נעל הרמת המשקולות הוא בדרך-כלל בנוי מעץ ומחוזק עם גומי בכדי למנוע החלקה. בטח ובטח שנעדיף להיות יותר יציבים בהנפות אולימפיות וגם בתרגילי כוח כמו סקוואטים כבדים.

תלות בציוד ומה כדאי לחפש בנעל הרמת משקולות

מתאמנים רבים שואלים האם שימוש בנעל הרמת משקולות יגרום להם להישענות יתרה על הנעל עד למצב שהם יעדיפו לא להרים בלעדיהן, זוהי שאלה טובה ובתור קרוספיטרים שאוהבים להיות מוכנים לכל מצב התשובה אליה בטח תעניין אותנו.

בגדול, ברמה מסוימת אין מנוס מתלות מסוימת בנעלי מקולות – אך חשוב להבין שמדובר בכלי שמאפשר לנו לשפר ביצועים ולמנוע פציעות במקרים מסוימים כמו מרבית הציוד לאימוני קרוספיט. עם זאת העבודה שהנעל מסווה בעיות גמישות מסוימת, אינה אומרת שצריך אך ורק להסתמך עליהן. אם יש לכם בעיות קבועות בטווחי תנועה או חוסר יכולת בסיסית להחזיק סקוואט ללא משקל – עבדו על הגמישות והיציבה שלכם. המטרה היא שתוכלו להרים משקלים גם באימוני קרוספיט סטנדרטיים ללא נעלי הרמת משקולות.

מבחינת מבחן המציאות, בואו נודה באמת – היכולת שלנו לבצע קלין תחת לחץ (במצב לא תחרותי, כמובן) כנראה לא תימדד בחיים היום-יום ובטח לא באותה תדירות או כמות שאנו מבצעים את אותם תרגילים באימונים שלנו. לכן אפשר להשתמש בהן ללא רגשות אשם בהנחה שאנחנו לא מזניחים את הגמישות שלנו.

 איך לבחור נעל מתאימה

כעקרון, צריך לוודא שלנעל יש עקב גבוה – באזור ה-2.5 ומעלה סנטימטר שכן הוא מהווה את הבסיס לנעל הרמת משקולות אכותית. השלב הבא הוא להרגיש את הנעל ולבדוק האם היא נוחה והדוקה מספיק, האם הרצועות חזקות מספיק (נעלי הרמת משקולות מתהדרות בתוספת של רצועה או שתיים בנוסף לשרוך) והאם המתאמן מרגיש "טוב" בהן. מתאמנים ותיקים "אניני טעם" ימצאו הבדלים (משמעותיים ופחות) בין נעלי וייטליפטינג שונות. מתאמנים מתחילים או כאלה אשר רוכשים את הנעל הראשונה שלהם, כמעט לא ישימו לב להבדל בין נעל הרמת משקולות כזו לאחרת. פשוט בחרו אחת! ומראה מגניב יעשה לכם טוב על נפש ויגביר את הרצון שלכם להתאמן ולהרים כבד.

! שימו לב ש-"נעלי הקרוספיט" למינהן או נעליים מינימליסטיות אחרות (ויבראם לדוגמה) אינן תחליף לנעלי הרמת משקולות. הן בהחלט צעד בכיוון הנכון מכיוון שהעקב שלהן הוא בדרך כלל שטוח – אך אין לנו את העקב המוגבה, הרצועות והמבנה הכללי של נעל הרמת המשקולות.

 

מתי כדאי להשתמש בנעל וייטליפטינג?

כמה הערות בנושא:

1. אל תנסו לרוץ עם נעלי הרמת משקולות (ניסינו, זה לא כיף). לרוב הן כבדות מאוד והיעדר ריפוד בולם זעזועים יכול אפילו לפצוע אתכם. הן לא נבנו לכך.

2. השתמשו בהן יותר באימוני הרמת משקולות שלכל היותר מכילים כמה תנועות סטטיות (שלא כוללות ריצה ויותר מידי קפיצה). לדוגמה לאימון עם המון ברפיז, או עמידות ידיים, יכול להיות שהמבנה של הנעל והכובד היחסי יסרבל לכם את התנועה.

3. מנעו שחיקה על-ידי החלפה לנעלים אחרות בתום האימון. אל תיקחו אותם להליכה עד הבית (ניסינו גם את זה).

4. מתאמנים מסוימים עשויים להעדיף להימנע מלהשתמש בהן בתרגילים כמו דדליפט, שהרי הנעל הגבוהה יוצרת מצב שאתם מושכים את המוט (קצת) יותר גבוה. לאימונים עם דדליפט לדוגמה, אתם בהחלט תשכילו אם תשתמשו בנעלים מינימליסטיות או אפילו ללא נעליים בכלל.

5. הרבו להשתמש בהם באימוני הרמת משקולות (איך לא) ובסקוואטים – אתם תראו הבדל משמעותי בביצועים שלכם מיד!

איפה קונים ודגמים מומלצים

  1. Nike Romaleos – נעלי ההנפות של נייקי קוצרות שבחים. לרכישה באתר נייקי ישראל.

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X