Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

מה זה קרוספיט?

מה זה קרוספיט בכלל? שאלה טובה, שתהיו שמחים ששאלתם אותה.

קרוספיט (באנגלית CrossFit) היא שיטת אימוני כושר פונקציונלים שמתמקדת בשיפור כלל מרכיבי הכושר באמצעות אימונים אינטנסיביים ועצימים (נקרא גם: High Intesity Training). השיטה פותחה בארה"ב בשנת 2000 ע"י המאמן גרג גלסמן ואשתו לאורן גלסמן.

בחזרה אל המקורות

המקורות המוחלטים של השיטה נעוצים בילדותו של גרג, בה הוא היה מתאמן קרקע מקצועי. באימוניו, גרג התנסה בהוספת משטר הרמת משקולות בכדי לבנות אותו לקראת תחרויות ומקביל התנסה גם ברכיבה על אופניים. שהתבונן בתוצאות וביכולות שלו ושל חבריו שהתחרו איתו כבני נוער באתגרים שונים, ראה שהאימונים המגוונים שלו מיקמו אותו במעין אמצע מושלם – אמנם מתאמנים מסוימים יכלו לנצחו בתחום אחד אבל אף פעם לא בכולם. מכאן עלתה השאלה – מה המחר שמשלמים בהתמחות במאפיין אחד של כושר גופני?

הגישה הכללית המשיכה לקריירה שלו כמאמן כושר מצליח, שדגל בשיטת אימון אינטנסיבית, לא קבועה ומגוונת. לאחר שצבר לקוחות רבים הוא התנסה עם אימונים קבוצתיים בכדי להתמודד עם הלחץ, מכאן נולד עיקרון הקהילתיות של אימוני הקרוספיט. הרעיון התפתח, בשנת 2000 נפתח הבוקס הראשון – CrossFit Santa Cruz. מכאן החלה פעילות של אתר השיטה – Crossfit.com – שפרסם באופן יומי וללא תשלום אימוים עבור קהל המתעניינים. עד היום יש מתאמנים רבים שעוסקים באימונים הללו מחוץ למועדוני קרוספיט רשמים, במכוני כושר מאולתרים בביתהם.

קרוספיט: הגדרה מחדש של כושר גופני

Greater work capacity across broad time and modal domains.

כפי שהיה כבר ניתן להבין מגישתו של גרג גלסמן, בקרוספיט המטרה הינה להגיע לשיפור בכמות ה-"עבודה" שניתן לבצע בתצורות שונות של זמן וסוג מאמץ, הכל במטרה לייצר מוכנות פיזית לכל דרישה. לכן, האימונים מגוונים בכמות הזן הנדרשת לסיימם וכן בסוג המאמץ שהאתלט נדרש לבצע, זאת בכדי לחקות מצבים שונים של צריכת אנרגיה שבהם הגוף נתקל. תחילה, השיטה יועדה עבור ספורטאים מקצועיים ואנשי כוחות ביטחון אך במהרה התגלה שהיא יעילה עבור המתאמן הממוצע ובכל גיל, שכן בעוד שמכוני כושר קלאסיים מתמקדים באימוני כוח ומעט סיבולת לב-ריאה, בקרוספיט מתמקדים בלא להתמקד. יתרה מכך השיטה מאפשרת גמישות רבה והתאמה עבור כל מתאמן בהתאם לצרכיו, מושג הקרוי Scaling. האימונים בקרוספיט הם מעולם לא קבועים – כל יום מאמן מוסמך יחליט על אימון יומי שונה מקודמו – כך הגוף אינו מתרגל למאמץ מסוג מסוים ונמצא במצב דריכות ואדפטציה מתמדת.

אימון קרוספיט נותן מענה על טווח רחב יותר של מאפייני כושר גופני; הגישה מגדירה כ-10 מרכיבים:

1. סיבולת לב-ריאה – היכולת של הגוף להעביר חמצן למערכותיו ביעילות.

2. סיבולת שריר – היכולת של הגוף להתמיד במאמץ גופני מתמשך.

3. כוח – היכולת של הגוף לדחוק, לדחוף ולהרים אובייקטים ולהפעיל כוח על עצמים אחרים.

4. גמישות – היכולת למקסם טווח תנועה עבור כל מפרק וחוליה.

5. עוצמה – היכולת של חלק גוף להפעיל קסימום כוח במינימום זמן.

6. מהירות – היכולת להשלים תנועה במהירות וביעילות.

7. קורדניציה – היכולת לבצע כמה תנועות שונות בו-זמנית באמצעות חלקים נפרדים של הגוף.

8. זריזות – היכולת למזער זמן מעבר בית תנועה אחת לאחרת.

9. שיווי-משקל – היכולת לשלוט במיקום הגוף ביחס לאזור התומך בו.

10. דיוק – היכולת לשלוט בכיוון היוצא של תנועה מסוימת.

יותר מחדר כושר – קרוספיט בתו קהילה

מאפיין ייחודי לאימוני הקרוספיט הוא המאפיין הקהילתי-חברתי שיש לאימונים ולסביבה בהם הם מתקיימים. מועדון קרוספיט או "בוקס", הוא בבעלות פרטית לרוב ובו הגישה מצד הבעלים למתאמנים פי כמה יותר אישית, יתרה מכך האימונית מתבצעים במתכונת קבוצתית בשעות מוגדרות מראש (למעט זמנים בהם ישנם אימונים חופשיים) – כך שמתאמנים לא ימצאו את עצמם לבד והם תמיד יקיימו קשרים חברתיים עם מתאמנים אחרים. הסחות הדעת שמאפיינות את מכוני הכושר הסטנדרטים בעולם ובארץ נעלמו; אין מראות, אין מכשירים, אין טלויזיות, מועדוני הקרוספיט מתהדרים בצנעה יוצאת דופן לעולם הכשר הגופני.

במקום, ישנם ערכים של עבודה קשה, קהילה ותמיכה הדדית – מחזה שכיח לחלוטין הוא מעגל התמיכה שמתאמנים מקימים סביב אלו שמתקשים לסיים אימון במטרה לעודד אותם לסיים את האימון.

היסטוריית האימונים

האימונים כאמור ניסו לדמות מצבים שנתקלו בהם לוחמי MMA, אתלטים ואנשי כוחות ביטחון מבחינת מאמץ אמיתי ברגעי השיא בעיסוק שלהם. דוגמה לכך היא האימון "Fight Gone Bad" שנוצר עבור BJ Penn לוחם ה-MMA הידוע, שכאשר סיים איתו אמר שההרגשה מזכירה "קרב שהלך רע". נקודה מעניינת היא שהאימון הראשון שנוצר בשיטה ע" גרג הוא האימון הידוע לשמצה – "Fran" – אותו גרג תכנן עוד בצעירותו ושימש בקונספט לרמת העצימות שקיווה להנחיל בהמשך דרך אימוניו. דרך אגב, הוא הקיא באמצע האימון.

ישנם אימונים בעלי שמות של נשים – אליזבת, פראן, דיאן – שמות אלו מהווים מעין בדיחה פנימית של גרג שאמר שרק נשים יכולות לגרום לך להרגיש כל כך שבור.

 

מקורות:

* מסמך רשמי של קרוספיט – כושר גופני מהו.

* אתר השיטה – crossfit.com.

 

X