Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

החיים נופלים עלינו לפעמים משום מקום. תקופה עמוסה בעבודה או מקרה חירום משפחתי עלולים ליצור עומס בכל שאר החלקים השונים של העולם שלנו, שיצטברו מעצמם ויגרמו להמשך מקרי חירום בעצמם. ג'וליאן פינו, מתחרה הסטרונגמן ומאמן הכוח והחוסן הנפשי של ספורטאים רבים, הקביל את זה למפעל עצים שנמצא בתחתית נהר. חוטבי העצים חוטבים את היער במעלה ההר, וזורקים את הגזעים לנהר, שסוחב אותם לפתח המפעל, לעיבוד. אך לפעמים, הנהר מסובב את בול העץ והוא לא נכנס בצורה ישרה למפעל, וחוסם את הכניסה. החוטבים, שלא מודעים לבעיה, ממשיכים לזרוק עוד עצים והופכים התקלה הפשוטה לאסון שלוקח זמן לפתור. בצורה דומה, מרכיבי החיים שלנו מצטברים ועלולים להגביר את רמת המתח שאנחנו חווים ביום-יום – וזה ישפיע על האימונים שלנו.

וזה גם מגובה מחקרית

בעוד שנהוג בעולם הקרוספיט, שבנוי על יכולת להתאמה אינסופית, להתייחס לפעילות בתור גורם ממתן ומרגיע, מטא-אנליזה של סטולטס-קולהיינמן וסינאה (2014), חוקרים מהמחלקה לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל גילתה באופן לא מפתיע שלחץ ומתח – בין אם מדובר בעומס משפחתי, תעסוקתי או אישי – מביאים להשפעה שלילית על פעילות גופנית ואימונים. למרות שחשוב לציין שעבור אוכלוסייה מאומנת למדי, זמנים של מתח מוגבר הביא לעלייה בתדירות האימונים ולהשפעה חיובית בנושא, חלק הארי של המחקר, שכלל 168 מחקרים נפרדים, הביא לעובדה הכמעט ברורה מאליה: יותר עומס הביא לפחות פעילות, והפעילות שכן התבצעה הייתה ברמה שהיא משמעותית נמוכה יותר אל מול תקופות עמוסות פחות.

על מנת לאשש את ההשערה, סטולטס-קולהיינמן וסינאה יצאו במחקר נוסף, אשר בדק את היכולת ההחלמה של סטודנטים אשר מתאמנים באימוני כוח. לאורך כל המחקר שלהם, יצא כי כלל הסטודנטים אשר היו בתקופה לחוצה במיוחד התאוששו בצורה גורפת פחות טוב מהקבוצה הלא לחוצה. בנוסף, פרק הזמן שלקח להם להתאושש היה משמעותית ארוך יותר מאשר הקבוצה הרגועה.

איך זה קשור אלינו?

התקופה הנוכחית, של סוף הקיץ, מסמן עבור רבים התחלות חדשות ותקופות שנגמרות ומתחלפות. אני עצמי סיימתי לאחרונה תקופת מבחנים עמוסה במיוחד, התחלתי עבודות חדשות ועזבתי מקומות עבודה ישנים, ועברתי דירה בתוך כל הבלאגן הזה. הלחץ והמתח הובילו אותי ממצב של שישה אימונים בשבוע לפציעה, תזונה לקויה ושינה לקויה עוד יותר. כמוני יש עוד רבים, כשמרבית המתחרים בקטגוריות הבודדים באליפות ישראל הם סטודנטים בעצמם ונאלצים לשכור דירה ולשלם חשבונות.

כאשר אנחנו מתאמנים על מנת שנפתח יכולת ופונקציונליות, אנחנו בעצם מתאמנים כדי להיות יותר טובים בחיים. כאשר אני מרגיש שזמן האימון שלי הופך לנטל יותר משהוא בונה, אני יודע שאני כנראה עושה משהו לא נכון. תקופות העומס האלה הן קשות. לפעמים אין לנו שליטה – אנחנו יכולים לשלוט בתזונה ובמנוחה שלנו, בעומס שאנחנו מפעילים על הגוף, אבל צריך תמיד לזכור שאנחנו לא חיים בוואקום. דברים קורים לפעמים, ולכל דבר יש השפעה. וכשאנחנו עמוסים יותר, היכולת שלנו תהיה פחותה. במצבים כאלה, צריך לברר איזה מהגזעים הבול עץ שתקוע ומפריע לפעילות התקינה, ולדאוג להוציא אותו. ולא להרוס את המפעל – אותנו – בתהליך.

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X