Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

החשיבה של רוב האנשים בנוגע לשימוש ברצועות שורש-כף יד או רצועות אמה (Wrist Wraps) מסתכמת בשני הצעדים הבאים:

  1.  להשיג רצועות.
  2. לענוד אותן.

האמינו או לא, בניגוד לחשיבה הרווחת, יש צעד נוסף של חשיבה שצריך לבצע וכולל את השאלה הפשוטה: "האם אני באמת צריך רצועות לאימן הזה?" ועם זו, באנו לסייע! נתחיל ב-למה לא כדאי לכם להשתמש ברצועות בכל אימון שאתם מבצעים.

למה לא כדאי להשתמש ברצועות בכל אימון

ובכן, ראשית יש את הבעיה הידועה של מגניבות-יתר. המראה המקצועי שהרצועות מסגלות לכם עשוי לגרום לגילויי קנאה או לחלופין מגניבות יתר שלא תשב טוב עם חבריכם לבוקס. ועכשיו ברצינות – הביטו במרמי משקולות ידועים או באנשים היותר חזקים אצלכם בבוקס, שימו לב שרובם אינם עונדים רצועות בכלל, גם כשהם נקראים להתמודד עם משקלים כבדים יחסית. למה? כי המטרה העיקרית בשימוש ברצועות היא להפחית עומס מהמפרק במקרה של פציעה או חוסר נוחות משמעותי.

באופן צפו, כשאתם משתמשים ברצועות אתם למעשה עושים "חיים קלים" למפרק ובאופן לא מודע מונעים ממנו להתחזק (כידוע, אנו מתחזקים כתוצאה מעמידה מול עומסים שונים). שורה תחתונה, הקו בין מניעת פציעות ליצירת חולשה במפרק שורש כף-היד שלכם הוא דק ביותר וכדאי לבצע שימוש אסטרטגי ברצועות.

טיפים כלליים לשימוש ברצועות

1. בחרו ברצועות נוחות ומתאימות – ברור מאליו, אך נצלול לספציפי: אתם לא רוצים רצועות שמצריכות את האיש החזק ביותר בבוקס בכדי להסיר אותן מכם. חפשו רצועות שעובדות על בסיס קשירת שרוך או סקוצ', ודעו להתאים אותן למצבים שונים באימון. במשקלים כבדים שאתם חוששים מהם או בעת פציעה, אולי תרצו להדק את הרצועות, אך מנגד, לתנועות מעולם התעמלות הקרקע פחות כדאי להשתמש ברצועות משום שהן עשויות להגביל אתכם (עוד על כך בהמשך). שימו לב שישנן רצועות דקות יותר, וכאלו שהן עבות יותר. הדקות מתאימות יותר להנפות אולימפיות שמצריכות קצת יותר חופש במפרק, כאשר העבות שימושיות לתרגילים כמו בנצ'-פרס (לחיצת חזה) או פרס (לחיצת כתפיים) במשקלים כבדים.

2. אל תשתמשו ברצועות בשלב החימום – זה מיותר – הרי אין פה התמודדות עם עומס ממשי, וכפי שאמרנו, מונע מכם להתחזק בסופו של דבר ואף עשוי לגרום לבעיות בטווחי תנועה (הרי הרצועות מקבעות את המפרק).

3. אל תשמשו ברצועות בעת אימון ג'ינסטיקס – לרוב מדובר במהלך מיותר אלא אם כן אתם מקצוענים בתחום. תרגילי משקל גוף יכולים רק לחזק את האמה ואת כל מפרק היד, ובהחלט אין צורך להפחית פה עומס (הרי כל העניין הוא להתמודד עם משקל גופכם שלכם).

4. אל תשתמשו ברצועות בכדי להסוות בעיות מובילטי או גמישות – אם יש לכם מפרק לא גמיש שמקשה עליכם להחזיק מצב Front Rack (מצב בו המוט נח על ה-"מדף" שנוצר על-ידי הכתפיים שלכם ונתמך על-ידי כיפוף הידיים) – אין לכם מה להשתמש ברצועות, ההפך, במידה ואינכם סובלים מכאבים עזים או בעיות רפואיות אחרות – התמודדות עם מנח המוט שזר לכם, דווקא יסייע להגמש את המפרק ויתרום להסתגלותו לעומס ובכך יפתור לכם את הבעיה אחת ולתמיד.

5. התמודדות עם פציעות – אין ספק שרצוי וכדאי להשתמש ברצועות בכדי להתמודד עם פציעות קלות (וכמובן לאחר התייעצות עם מומחה). עם זאת, כדאי לשים לב שאתם לא "מטפחים" את הפציעה, שכן פציעות עומס מסוימות יגיעו לידי פתרון רק באמצעות חיזוק של המפרק על-ידי תרגילים כמו עמידות ידיים, חזה לקיר ותרגילים אחרים שמסתמכים על משקל גוף בכדי להזרים דם למפרק ולהעמיס עליו "בעדינות". עם זאת, נחזור ונדגיש שכדאי להיוועץ עם מומחה לפני ביצוע כל פעולת שיקום עצמאית.

6. השתמשו ברצועות בעבודה מקימלית – זמן מצוין להוציא את הרצועות שלכם הוא בעת עבודה מקסימלית: הרצועות עשויות לחזק אצלכם את תחושת הביטחון בעת ביצוע התרגיל (חשוב במיוחד בהנפות כבדות) או בעת התמודדות במשקלים כבדים, מעבר לכך הן עשויות למזער פציעות עומס במשקלי עבודה מקסימליים שאין ספק שיכבידו על המפרק שלכם.

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X