Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

כמה מאיתנו שמים דגש על מובילטי לפני ואחרי אימון, או בכלל?

הגעה לטווחי תנועה טובים והפחתת עומס מהפאשיה תוך כדי חימום שלה – או בעגה בקרוספיטרית: מוביליטי (Mobility) חשובה ביותר בכדי להבטיח תפקוד תקין של הגוף שלנו, גם בעת התאוששות אחרי אימון וכאקט המונע פציעות ספורט. מטרת המובילטי היא להמיס את הפאשיה ולהגביר זרימת דם בכל הגוף. הפאשיה (Fascia) היא מערכת רב ממדית של רקמות חיבור שונות, חצי נוזליות בדחיסויות שונות המרכיבות את חלקי מערכת התנועה למעט סיבי השרירים.

לפאשיה יש שני תפקידים מהותיים:

  • יצירת המבנה של מכלול גוף האדם.
  • אפשור תנועות גוף האדם (היא מאחסנת בתוכ את סיבי השרירים ומאפשרת להם לנוע ובכך להניע את השלד).

הפאשיה עוברת ברציפות מהראש ועד הרגליים, מהבטן עד הגב וגם רוחבית ואלכסונית ומקשרת בכל רמות התפקוד את תהלכי הכאב, במצב של פאשיה מקוצרת או מתוחה תהיה מיד השפעה ישירה על האיבר/חלק אותו היא עוטפת. כשמדובר בסיבי שרירים , ההידבקויות יגרמו להגבלת תנועתם ולשימורם במצב המקוצר יקטינו את טווחי תנועתם וטווחי תנועות המפרקים לפיכך ניתן להבין שטיפול בפאשיה (מקרו) הוא המפתח להכוונת הגוף למציאת דרכי ריפוי עצמיים.

מוביליטי וגמישות לקרוספיט

בזמן המוביליטי במנוחה שבין האימונים אנחנו מארגנים מחדש את סיבי השריר ומכינים אותם לאימון הבא אנחנו יכולים גם לשחרר את הצמתים העצביים (Motor & Plates) המפעילים את תנועות הגוף ואשר תקועים ולא מאפשרים את התנועה וקוראים להן נקודות לחץ (Trigger Points). נקודות משבשים למעשה את תהלכי הכיווץ והרפיה של סיבי השרירים ובכך גרומים לירידה בטווח תנועתם, לתחושת תפיסות ולכאבים שונים ואף נעזרים ב-"אפקט הדומינו" (הקרנות) המייצג את התנהגות מערכת התנועה של הגוף בשימור הכאבים והגבלת התנועה.

 

פיזור הרקמה (זרימת דם) הדלתית משחרר מיד את סיבי השריר לפעילות בטווח תנועה מלא,ולכן יש שיפור מיידי של התנועה וירידה מהירה בתחושת הכאב. ככה אנחנו מרווחים זרימת דם בחלקים גדולים בגוף ומשפרים את זרימת הדם לפני אחרי ובין האימונים.

סיבות להיווצרות נקודות לחץ:תזונה, הפרעות בחילוף החומרים, תרופות, יציבה לא נכונה במרחב, דפוסי התנהגות גופניים יום יומים, מתחים,כאבים מוקרנים, לחצים על כלי דם, גורמים פסיכולגיים, תאונות,נפילות ומחסור בוויטמינים ומינרלים.

מובילטי-וגמישות-לקרוספיט-דין-ירושלמי

טכניקות לביצוע מוביליטי

  • על-ידי גומיות התנגדות.
  • כדורי לקרוס,טניס, גולף ושלל הכדורים – תלוי לאיזה רקמה אנחנו מכוונים ולאיזו מטרה עם הכדורים.
  • גלילים (Foam Rollers).
  • מתיחות סטטיות ודינמיות.

אם אני לא פצוע ואין לי כאבים לפני ואחרי אימון, למה אני צריך לעבוד על מוביליטי?

בזמן האימונים או בחיים בדרך כלל אנחנו מגיעים למנחים שהקרמה והמוח לא רגיל לתפקד בהם ובעומס שנוצר עליהם' לדוגמה נפילה ממדרגה ונחיתה רעה על הקרסול. תרגיל כמו ההנפה (Snatch) שדורש הרבה מהמתאמן הן ברמת המוביליות והן ברמת הקואורדינציה , או ביצוע של Kipping Pull Ups  בלי טווח תנועה טוב בכתפיים-שכמות-גב עליון (דוגמאות אלו מגיעות מפציעות ספורט שטיפלתי בהן) – כל המנחים אלה ועוד יכולים לגרום לפציעה. כדרך אגב, מתאמנים רבים יכנו אותם "תנועה לא נכונה" (עוד על זה ממש עכשיו).

"תנועה לא נכונה" – האם יש כזה דבר?

האם הגוף יכול לעבוד במנח אחד שאנחנו מגדירים לו לעבוד? והאם יש דרך אחת נכונה לביצוע התרגיל?

אין דבר כזה תנועה לא נכונהיש חוסר בהכנת הגוף לתנועה וחוסר במוביליות של הרקמות (שרירים גידים ורצועות).

אם הבחור שנפל מהמדרגה וסבל ממתיחת רצועה היה עובד במהלך השגרה השוטפת ובאימונים על מוביליטי באזור קרסול – כנראה שהיה מצליח למנוע את הפציעה. כמו כן – אם הבחורה שעשתה חזרה לא טובה בהנפה ונפצה בשכמה היתה משפרת את המובילטי של ה-Overhead Position (מנח בו המשקל נמצא מעל הראש) – היא הייתה מונעת את הפציעה גם כן.

אם ניקח את המקרה האחרון כדוגמה, ברגע שנפתח את טווח ה-Overhead על-ידי גומייה וכדור. המוח יבחין שהיד יכולה להגיע לטווח זה בלי כאב והגבלה וככה במהלך האימון המוח והרקמה ישמרו את טווח זה והסיכוי להיפצע ירד וגם בשגרת החיים ככל שנשמר טווחי תנועה גדולים ככה נשאר יותר בריאים הרי טווח תנועה מלא אומר שיש זרימת דם טובה לרקמות. ככל שנכין את הגוף שלנו לאימון ככה אנחנו נפחית ביכולת שלנו להפצע. טיפול בפאשיה ובנקודות לחץ (Trigger Points) הוא המפתח להכוונת הגוף למציאת דרכי ריפוי עצמיים. כאבים בזמן אמת וכאבים כרוניים הם תוצאה של ירידה בתפקוד הפאשיה שגורם לשינוי במכלול תנועת הגוף ומשנה את יציבת הגוף. יציבות הגוף המשתנה כתוצאה מכניעה לכאבים מובילה לשינויים בדפוסי התנהגות גופניים ורגשיים. שינויים בדפוסי ההתנהגות מדרדרים את מצבו של האדם בטווח הקצר ומייצרים מחלות וכשלים במכלול בריאותו בטווח הארוך.

 

אל תזניחו את המוביליטי שלכם!

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X