Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

המושג אומגה 3 במאמר זה מתיחס לשתי חומצות שומן בלבד – EPA ו-DHA (עוד עליהן בהמשך). כאשר אני מזכיר אומגה 3 אינני מתכוון לחומצה אלפא לינולנית (ALA) הידועה גם כ"אומגה 3 צמחית" וזאת מפני שלALA אין תפקיד פונקציונלי בגוף האדם מלבד להוות מקור להמרה ל-EPA.
כאמור אומגה 3 מתחלקת לשתי חומצות שומן בעלות תפקידים שונים לחלוטין, EPA ו-DHA. בהמשך אפרט את התפקיד של כל אחת מהן ואת התפקיד המיוחד שיש להן בפעילות גופנית וספורט.
כאשר מדברים על תפקיד אומגה 3 בגוף לא ניתן להתעלם ממספר גורמים נוספים:

  • עומס מחמצן
  • נוגדי חימצון
  • והמופע הנפוץ שלהם בפעילות גופנית והוא דלקת.

דלקת – Inflammation

דלקת הינה מצב שבו יש בתוך גוף האדם (או כל בעל חיים אחר) תאים שנפגעו והפסיקו לתפקד. תאים אלו חייבים להיות מסולקים מהגוף על ידי המערכת החיסונית ותהליך הסילוק שלהם הינו דלקת. דלקת בגוף יכולה להיווצר ממספר גורמים:

  1. זיהום חידקי אשר יופיע בדם או ברקמות הפנימיות.
  2. זיהום נגיפי, גם כן יוסיף להופיע בדם או ברקמות פנימיות.
  3. זיהום של אלרגן – יופיע ברקמות הריריות והעור במגע עם העולם החיצון. יקרא אלרגיה.
  4. פציעה מכנית של רקמות – אופיני מאד לפציעות ספורט אקוטיות כמו זעזוע מוח או חבלות ממכה ופציעות כרוניות כמו דלקות פרקים, דלקות ידים, מיניסקוס, מרפק טניס וכו'.
  5. במקרים נדירים יותר חדירה של רעל אשר הורג תאי גוף. למשל הרעלת כספית או עופרת.

לסיכום – כל פגיעה בתא בגוף, בין אם התא הוא תא עצמי או תא של פתוגן (חיידק, נגיף, טפיל) תבוא לידי ביטוי בתגובה דלקתית של המערכת החיסונית.
תמונה של רגליים רצות, פציעות ספורט

הדלקת באה לידי ביטוי בכמה צורות:

  1. טמפרטורה גבוהה כתוצאה מתהליכים כימיים המיצרים אנרגיה. תפקיד נוסף של החום הוא מניעת התרבות של חידקים הרגישים לטמפרטורה.
  2. אודם כתוצאה מזרימת דם מוגברת הנחוצה לצורך הבאת תאי המערכת החיסונית למקום הפגיעה וגם אספקת חומרי מזון מוגברת לצורך בניית תאים חדשים.
  3. נפיחות כתוצאה מהצטברות הנוזלים הנוצרים בתהליך פרוק התאים שבדלקת.
  4. כאב כתוצאה מלחץ על העצבים באזור המודלק.

דלקת הינה מצב נורמלי בגוף ובלעדיה היינו מתים מכל זיהום או פציעה.
דלקת מלווה תמיד ביצור מולקולות ראקטיביות הנקראות רדיקלים. רדיקלים אלו נוטים לתקוף או לחמצן מולקולות בריאות בתאים בריאים. מצב כזה בו יש רדיקלים ברקמות או בדם ונוצרת התקפה על רקמות בריאות נקרא עומס מחמצן גבוה. בעומס מחמצן גבוה יש ריכוז גבוה של רדיקלים חופשיים בדם או ברקמות בנוזל החוץ תאי או במעטפת התא השומנית או בתוך הנוזל התוך תאי.
על מנת למנוע את נזקי העומס המחמצן יש לגוף סוללה ארוכה של נוגדי חימצון אשר תפקידם לנטרל את הרדיקלים החופשיים לפני שנוצר נזק לתאים בריאים.

נוגדי חימצון

לכל רקמה בגוף יש נוגדי חימצון אחרים. להלן מספר נוגדי חימצון ותפקידם בגוף.

  1. גלוטטיון – מיוצר בגוף ממתיונין. מונע חימצון בדם ובסביבה מימית
  2. ויטמין E מסוג אלפא טוקופרול – מונע חימצון בסביבה שומנית במגע שלה עם סביבה מימית. סביבה שומנית יש בתוך הליפופרוטאינים (LDL, HDL) ובממברנות התאים. מגן ספציפית על אומגה 3 וכולסטרול בפני חימצון.
  3. ויטמין E אחרים מסוג בטא טוקופרול וטוקוטרינול – אחראים על מניעת חימצון בסביבה מימית.
  4. ויטמין A ונגזרותיו (קרטנואידים, כולל אסטקסנטין) – מניעת חימצון בתוך תווך שומני כמו בלב ממברנות התאים.
  5. ויטמין C – אחראי על מיחזור ויטמין E ונוגדי חימצון אחרים. כלומר אחרי שויטמין E עשה את פעולתו והתחזר (קיבל אלקטרון מרדיקל) הויטמין C מחמצן את הויטמין E (לוקח ממנו אלקטרון) ומחזיר אותו לפעילות. מערכת ויטמין E – ויטמין C פועלת ביחד מפני שויטמין C מסיס במים ונוסע בדם בעוד שויטמין E הינו סטטי ו"נעול" בממברנת התא.
  6. חומצה אורית – פועלת כנוגד חימצון בתוך גרעין התא ובמיטוכונדריה.
  7. קו אנזים Q10 – הינו נוגד חימצון מיוחד האחראי על מניעת נזקים לשריר הלב. Q10 איננו ויטמין אלא מיוצר בגוף במסלול מקביל ליצור כולסטרול. Q10 ניתן לאנשים שבטעות לוקחים סטטינים ואז יש ירידה ביצור הQ10 ונוצר נזק לשריר הלב. צריכת Q10 הינה מיותרת לאנשים בריאים שאינם צורכים סטטינים ואשר רמת הכולסטרול שלהם תקינה (מעל 200).
1 2 3 4

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X