Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

בתור בעל מועדון, מאמן, וגם היותי בעצמי מתאמן קרוספיט כבר כמה שנים, יצא לי לראות ולחוות מגוון של רגשות ודרכי התפתחות שונות, של מתחילים ותקדמים כאחד. שמעתי מהחוששים, שמעתי את הראבקיסטים שכבר על ההתחלה רצו לעשות הכל – בסופו של דבר כמעט כולם עוברים את אותו תהליך. בעוד שהחוויות וזמני ההתקדמות, ישתנו בין בן אדם לאדם, השלבים יהיו כמעט זהים ואי-אפשר לחמוק מהם.

אז הנה איך לדעתי צפויה להיראות ההתקדמות שלכם בקרוספיט, מההתחלה ועד תקופת הותיקות בספורט:

נכתב בלשון זכר אך פונה לשני המינים

למה לצפות במהלך הקריירה בקרוספיט

שלב ראשון: "אני חדש, מה יקרה לי?"

מתאפיין ב:

• התקדמות מהירה במשקלי עבודה.
• למידה של מגוון תנועות חדשות.
• פיתוח אתלטיות, שיפור בכושר גופני כללי.

אתה חדש, בלי נסיון, אולי התאמנת קצת בחדר כושר ואולי שנתיים לא התאמנת כלל. אתה קצת נרתע מהעולם הזה של הקרוספיט ולא יודע מה יקרה לך ברגע שתתחיל.

אז קודם כל – להירגע.

במידה והגעת למועדון טוב הדבר הראשון שתוכל לסמוך עליו הוא שישמרו עליך. ואחרי שנרגעת, אפשר לדבר על מה צפוי לך בחודשים הקרובים:

הגעת לתחום חדש עם המון תרגילים שלא הכרת (וול בולז, קטלבל סווינג, דד ליפט וכל מיני אחרים). התקופה הראשונה הזאת בשבילך תהיה תקופת למידה – היכרות עם עולם חדש של תנועות. באימוני היסודות אתה תלמד את הבסיס של התנועות האלה ובמהלך האימונים אתה תלמד איך קוראים להן ואיך לבצע אותם (כי שכחת אותן מיד אחרי שיצאת מהמועדון לאחר אימון היסודות, אם לא כבר תוך כדי).

הדבר הטוב בסיפור הזה הוא שהתנועות שתלמד ביסודות יחזרו על עצמן הרבה ובצורות שונות. תבניות התנועה האלה ירכיבו את רוב התרגילים שיש בקרוספיט, אז ברגע שזה יוטמע בך יהיה יותר קל להתקדם. בזמן הזה אתה תראה התקדמות מהירה יחסית בתחום הכוח. סקוואטים, דד-ליפט, פרס וכו'. המוח יהיה הדבר הראשון שיחווה את השיפורו הוא יעזור לך להתקדם במשקלי העבודה עם הטמעת תבניות התנועה.

אחרי כך יצטרף המראה החיצוני – תתחיל לראות שינויים חיצוניים ולשים לב שמתחיל להיות שיפור מאז שהצטרפת לקרוספיט (אולי התחלת לאכול בריא יותר כי הבנת שאי אפשר לנצח תפריט רע).

ולאט לאט במהלך התקופה הזאת אתה תראה את השיפור בכושר. המדד שלנו בקרוספיט זה המטקונים ויש כמה אלמנטים שנכנסים למשוואה כשמחפשים לראות שיפור במטקונים.

תחילה, הכושר הגופני הכללי הוא זה שמשתפר באופן טבעי, עם העלאת רף המאמץ ודחיפת הסף מעלה. בנוסף, באות חודשים ראשונים התחלת להטמיע תנועות חדשות שלקחו לך זמן ללמוד, אז בהתחלה אתה מתסק לא רק בשיפור הכושר הגופני אלא גם בנסיון לעשות את התרגילים בטכניקה נכונה, מה שדורש לא מעט מאמץ. אבל לאט-לאט המחשבה המקדימה תיעלם וכבר לא תתאמץ לבצע תנועות כפי שהיה בהתחלה. אתה תוכל להתמקד יותר בביצוע המטקון וככה להשתפר עוד קצת בכושר.

למידה מוטורית זה משהו שבא יחסית מהר למי שחוזר על התנועות שוב ושוב. משמע שתדירות טובה של אימונים תעזור להתקדמות הזו (כמובן לא להגיע 5-7 פעמים בשבוע על ההתחלה, אבל 3-4 בהחלט יכול לעזור לזרז תהליכים בצורה איכותית).

בחודשים האלו אתה תתחיל לשים לב איך דברים שנראו לך בלתי אפשריים בהתחלה, היום אתה עושה מבלי להשקיע הרבה מחשבה בהם.

נקודה למחשבה ולמניעת תסכול: יש אנשים שלומדים מהר יותר ויש אנשים שלומדים קצת פחות מהר. זה בסדר ולגיטימי. אין מה להתאכזב אם לוקח קצת יותר זמן להבין סנאצ' או סקוואט או טוז טו באר (Toes to Bar). זה בסדר. יש אנשים קצת יותר אתלטים שיש להם שליטה טובה בגוף שלהם למרות שהם חדשים לתחום ויש כאלה שקצת פחות קל להם לזוז ויקח קצת יותר זמן להבין מה רוצים מהם. שוב, זה בסדר, תהנו מהדרך ותדעו שבסוף גם לכם זה יגיע, לפעמים, זה אפילו יותר טוב שלוקח קצת יותר זמן ללמוד את הדקויות של התנועה. ישנם כמה ספורטאי עלית שלקח להם הרבה זמן ללמוד, אז אולי יש לכם עוד עתיד מזהיר.

אז לסיכום – 'איך יראו החודשים הראשונים שלך' בקרוספיט:

1) התקדמות מהירה במשקלי עבודה בעקבות שיפור נוירולוגי (למידה של תרגילים חדשים וחזרה עליהם בתדירות יחסית גבוהה).
2) שיפור פיזי וויזואלי (תלוי תזונה).
3) התקדמות בכושר משיפור בלמידה המוטורית וכתוצאה מהשיפור הבסיסי ברמת הכושר.

אל תהיו עקשנים. דברים שכאלו לוקחים זמן ואתם צריכים לתת לעצמכם את הזמן להשתפר. ברגע שיהיה אפשר המאמנים יתנו לכם לעלות הילוך. הבעיות הגדולות באמת יתעוררו אצל העקשנים שרוצים לדלג על השלב הזה ולהרים הרבה ולדחוף חזק לפני שיש הבנה תנועתית טובה, מה שיבשר רעות להמשך.

בעיות נפוצות בשלב הראון
1) הבעיה הפשוטה יותר לדעתי היא הטמעת תבנית תנועתית לקויה, אשר יקח הרבה זמן לתקן. תבניות תנועה שנוצרת עם ליקויים מובילה לפיצויים ובסוף גם לפציעות מיותרות. אם אפשר למנוע את זה עוד מההתחלה אז כדאי. צריך את הטיפת סבלנות הזו שמאפשרת למנוע הרבה תסכול בהמשך. תקשיבו למאמנים שלכם!

2) הבעיה הגדולה יותר: להיות היה מ-"האלה", מה-"האלה" שלא מקשיבים, מהאלה שיודעים יותר טוב מהמאמנים, מהאלה שלא צריכים עזרה, ומהאלה שחייבים לתת 100% מאמץ 100% מהזמן. זה המתכון הכי טוב לבעיות. משקלי העבודה יעלו והכושר יעלה, אבל עם מחיר כבד:

לא תהיה למידה איכותית, משמע התבניות תנועה לא יהיה טובות דבר שעשוי לגרום לפיצוים ועומסים מיותרים.

-מהסיבה הזאת, ההתקדמות המהירה כביכול שהייתה במשקלי העבודה תיעצר מהר מאוד, בגלל שהיעדר הטכניקה לא יאפשר התקדמות מעבר לרמה מסויימת.

– …מה שיוביל בסוף לחוסר התקדמות בכושר הגופני הכללי כי לא יהיה אפשר לעבוד בצורה איכותית במטקונים, שזהו המדד והכלי לשיפור שלנו בכושר.

הגישה הזאת אולי תראה תוצאות מהירות אבל יגרום לעצירה מהירה גם בהתקדמות שהייתה בעיצומה.

לשלב הבא ⬇️️

1 2 3

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X