Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

ויזואליזציה היא כלי פשוט להצלחה בהישגים אתלטיים.

התודעה שלנו היא אחד הגורמים שפחות נלקחים בחשבון בדרך להצלחה או לכישלון. אנחנו חושבים יותר על איזו תכנית הרמת משקולות עלינו לבצע, מה לעשות בימי המנוחה שלנו ועל מה עלינו לאכול, מאשר על כיצד להשתמש בכלי הכי חזק בארסנל שלנו.

בקרוספיט אנו עוסקים לעיתים תכופות בנושאים כמו שיאים אישיים ומאמץ מירבי. התודעה שלנו פחות אוהבת לעסוק בהם. התודעה מעדיפה דברים קבועים, תבניות מסודרות ומאורגנות. המקומות היותר "אפלים" אליהם עלינו להגיע על מנת לקבוע שיא אישי חדש פחות אהודים על התודעה. התודעה מעדיפה תבניות חוזרות ונשנות, היא לא אוהבת לחצות קווים אדומים ולנסות להתפרץ אל עבר תחומים חדשים לא מוכרים.

אם נישאר בתודעתנו עם התבניות המוכרות, החוזרות והנשנות נגיע למצב של דריכה במקום וההתקדמות שלנו בביצועים באימונים או בדחיפה אחרי הקוביות בבטן תיעצר. אז מצאתם לכם מועדון קרוספיט מצוין להתאמן בו, יש לכם מאמן קרוספיט מעולה, הטכניקה שלכם משתפרת, אתם יותר מהירים באימונים, המשקלים שאתם מרימים נעשים כבדים יותר – אתם הולכים ומתקדמים, עכשיו, בזמן נתון. ואז, מגיע רגע שבו אתם מבקשים מעצמכם לדחוף קצת יותר חזק ופתאום, ההתקדמות נעצרת.

אתם עלולים להיתקע, אפילו אם אתם עושים את כל הדברים הנכונים מבחינת החימום , התזונה, התאוששות השריר ונטילת תוספי תזונה, מגיע רגע בו אתם כושלים עם תרגיל מסוים במשקל מסוים אליו הגעתם שאותו אינכם מצליכים לעבור וזה קורה לכם שבוע אחרי שבוע.  אתם עשויים להתחיל לחשוב על אימוני קרוספיט בתדירות יותר גבוה, או על לקחת אימונים אישיים על מנת לשפר את הטכניקה. אתם לא חושבים על זה שאולי, זו רק התודעה, המוח שלכם, שגורם לכל הבלגן ומעכב אתכם – וכנראה שדמיון הוא בדיוק הדבר שחסר לכם.

בשנת 1984, הבינו הרוסים שאתלטים אשר שיחזרו בראשם את ההתנסויות הספורטיביות שלהם חווה השפעה חיובית על ביצועיהם. מאז הנושא נחקר ונלמד בהרחבה. ב-1990 מחקר הראה שרק חמש דקות של ויזואליזציה מנטלית לפני אימון לעומת חמש דקות של תרגול בסיסי הפיקו הבדל משמעותי בביצוע הכללי. המחקר הראה כי השיפור הדרמטי בביצוע לא השפיע רק על אתלטים מקצועיים אלא גם על מתאמנים מתחילים – רק חמש דקות!

מחקר אחר הראה שרק תרגול של חזרה מנטלית על התנועות עוררה תגובה של מערכת העצבים האוטונומית, שבתגובה לכך שיפרה ביצועים אתלטיים. מסתבר שהמעשה הפשוט של לדמיין את התנועה לא משנה אם זו הנפה אולימפית, תרגיל מעולם הג'ימנסטיקה או כל תרגיל אחר שאנו מבצעים באימוני קרוספיט, עוזר לנו לבנות בראש סוג של תרשים שישפיע לובה על ביצוע התנועה.

מחקר אחר הראה שקבוצת אנשים שלקחו חלק בתכנית וירטואלית של הרמת משקולות שיפרו את כוח השריר שלהם ב 13.5% (!) רק מחשיבה פשוטה על הרמת משקולות, זה כמעט חצי ממה שהשיגה הקבוצה שבאמת הרימה משקולות (אצלם נצפתה עליה בשיעור של כ 30% בכוח השריר).

אז למה זה באמת עובד, ואיך זה שדמיון ההצלחה שלנו יביא לשיפור התוצאות שלנו?

זה עובד כי כשאנו מדמיינים את עצמנו מתרגלים, אנו מדמיינים שאנו עושים זאת בצורה מושלמת.

אנו מדמיינים את עצמנו תוך כדי אימון קרוספיט, מרימים משקל שהוא שיא אישי חדש מהרצפה, מדמיינים את עצמנו על הטבעות לאחר שביצענו עליית כוח מושלמת, או מדמיינים את עצמנו בתנוחת ריצה מושלמת, וכשאנו רואים את עצמנו עושים את כל הדברים המדהימים האלו המוח שלנו יוצר תבנית עצבית, כזו שהשרירים שלנו יעקבו אחריה בפעם הבא שנבצע את התרגיל עליו חשבנו. החלק הכי טוב הוא שויזואליזציה של הצלחה היא לא קשה במיוחד או דורשת זמן רב. באמת. 5 דקות ביום זה כל מה שדרוש מאיתנו. לא יותר.

אין דרך נכונה או לא נכונה כדי לתרגל ויזואליזציה, אתם יכולים לעשות את זה במועדון הקרוספיט שלכם לפני אימון או בבית, באזור הומה או שקט מוחלט. אתם אפילו לא צרכים להקדיש לזה את כל ה-5 הדקות. תקדישו לזה כמה זמן שיש לכם.

בזמן שיש לכם חזרו ודמיינו את התנועות, תחשבו על המוט בסוף התנועה כשהוא מתקרב אל הכתפיים והחזה שלכם, נסו לדמיין את המיקום, ואת הרעש של רקיעת הרגליים שלכם בקלין וג'רק, את הרעש המשקולת שנופלת חזרה אל הקרקע לאחר שסיימתם בהצלחה את התרגיל. תציבו לעצמכם מטרה מאוד ממוקדת, תדמיינו שהשגתם את המטרה, דמיינו את עצמכם עושים זאת. נסו לראות את כל הפרטים הקטנים ונסו לחוש זאת עם כל החושים שלכם. תדמיינו את המאמן שלכם צועק עליכם, תרגישו את הזיעה נוטפת על המצח, תריחו את הפרקט, תדמיינו את הפלטות על המוט, תטעמו את הניצחון.

כמו שמוחמד עלי עשה לפני כל פעם ופעם שנכנס לזירת האגרוף אמרו לעצמכם שוב ושוב, "אני הגדול מכולם" – דמיינו את ההצלחה שלכם. תצליחו עוד הרבה לפני שבכלל נגעתם במוט.

תנו למוח שלכם לעשות את העבודה עבורכם.


לקריאה נוספת:

10-Minute Toughness by Jason Selk, Finding Your Zone by Michael Lardon and David Leadbetter, An Athlete's Guide to Sport Psychology by Tony Reilly, or Mind Gym: An Athlete's Guide to Inner Excellence by Gary Mack.

 

את המאמר תירגמה ועיבדה ליהי ארד, מאמנת ראשית במועדון קרוספיט קריות, מועדון קרוספיט רשמי שיפתח בשבועות הקרובים.

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X