Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

בתור מטפל, הרבה אנשים מגיעים אליי עם שלל בעיות וכאבי כתפיים. את הכאבים אפשר לפתור מהר מאודץ אבל הבעיה הגדולה מתחילה הרבה לפני. הבעיה היא איך אתם מתייחסים לכתפיים שלכם? בכתבה הבאה נסקור את מפרק הכתף-שכמה, נבין כיצד הוא בנוי, איזה שרירים עוברים במפרק ואיזה שרירים מגבילים תנועה. נעסוק ב-Internal/External Shoulder Rotation ונפרוט דרכים כיצד לחזק את השכמה ולשחרר כאבים.

לחלק 2 של הכתבה >>

הכתף דרך משולש הכאב

יש הרבה שמות ופתולוגיות בכתפיים – דווקא לשם פחות נצלול משום שנחפש להיות יותר פרקטיים בכתבה זו – אציע תפיסה אחרת, שלפיה מה שצריך לעניין אתכם זה משולש הכאב.

יש כאב -> אין זרימת דם -> אין  טווח תנועה  -> חוזר חלילה

ברגע שנשפר את אחד מהמרכיבים זרימת דם או טווח תנועה אנחנו נוריד כאב מיידית וזאת מבלי להכנס לפתולוגיות ושמות מפוצצים.

 

כתף, מי את?מפרק הכתף

מפרק הכתף-שכמה הוא המפרק עם הכי הרבה תנועתיות בגוף האדם. דווקא מפני שיש למפרק הכתף תנועתיות (מוביליות) גבוהה, עשויות לקרות בו פציעות בקלות רבה, כתוצאה מעומס יתר, טכניקה שגויה ,חוסר בטווחי תנועה ועוד.

מפרק הכתף שכמה בנוי משלוש עצמות: Clavicle, Humerus, Scapula:

  • ה-Clavicle משמשת נקדות התקשרות של שרירים בפלג גוף העליון והגולגולת ועוברים דרכה כ-10 שרירי.
  • עצם השכם (Scapula, shoulder bone) משמשת כנקודות התקשרות ל-16 שרירים שעוברים דרכה ובינהם גם מייצבי הכתפיים.
  • עצם ה-Humerus היא העצם הארוכה ביותר של הזרוע. היא נמצאת בין הכתף למרפק ועוברים דרכה הרבה יותר מ-16 שרירים.

אבל למה זה צריך לעניין אותנו כמה שרירים עוברים דרך כל מפרק? התשובה היא לכך היא כי שרירים אלה יכולים ליצור לנו הגבלות תנועה שמתקשרות לנו למשולש הכאב.

5 מגבילי התנועה העקשנים ביותר בכתף

1.שרירי זוקפי הגב (Spinal Erectors) המתחילים ב-Thoracolumbar Fascia ומגיעים עד לפלג גוף העליון והצוואר ומשפיעים על ההחלקה של השכמה.

Latissimus Dorsi

2.Latissimus Dorsi – סוס עבודה גדול מאחורה אשר מגביל ת תנועת הכתף. שחרורו מביא לתחושה מאוד משוחררת של היד מעל הראש במנחי “Overhead”.

3 Pectoralis Major – סוס עבודה גדול מהצד הקדמי של הגוף. גם הוא מגביל מנחים מעל הראש ועובד קשה בחיי היום-יום. במיוחד אצל עובדי משרד העובדים מול מחשב.

4 Subscapularis – שריר העובד חזק בלקרב את הזרוע ופושט את הכתף. מהווה חלק חשוב ממייצבי הכתף וגורם עיקרי לבעיות כתפיים. שחרור שלו עשוי לפתור את תסמין "הכתף הקפואה" (מצב של כאב והגבלת תנועה אקוטית במפרק הכתף כולו).

5.Infraspinatus – אחד ממייצבי הכתף, עובד המון בעת ייצוב השכמות והכתף. בשוטף עובד יחד עם הלטיסמוס דורסי (#2). שחרורו מקל אוד על הכתף ונותן הרגשה של חופשיות במפרק כתף שכמה!

חמשת השרירים הללו הם הנוכלים המרכזיים (יש עוד) בכל מה שקשור לבעיות במפרק הכתף והבעיות השכיחות ינבעו מהן. שחרור שלהם יכול להביא להקלה מיידית בכאבים ובטווחי תנועה.

מורשת קרב שכמית – סיפור מהאימונים שלי

לפני חודשיים פרקתי את הכתף בתרגול על טבעות. בצעתי תרגיל בשם מיד הוק שאותו אני רגיל לבצע.

בסוף התרגיל מסיימים בתלייה על יד אחת והרגליים נעות לאותו צד של היד ונשענות עליה. במהלך התרגיל ברחה לי הטבעת ולקחה אותי לאזור שאני חלש בו (זה "הקטע" בטבעות – תמיד לוקחת אותך לאזור החולשה מה שמחייב אותך לדעת לשלוט על המפרקים השונים!).

הכתף יצאה וחזרה למקום, הכל בזמן שאני תלוי על הטבעות. אחרי האימון נסעתי מיד לעשות צילום כדי לראות שלא שברתי עצמות באזור מפרק הכתף. האורטופד ביצע בדיקות תנועה וחוזק שריר יחד עם צילום המפרק. הוא הסביר לי שאם מייצבי הכתף שלי היו חלשים יותר (ולא הייתי מתאמן סדיר) הייתי צריך לעבור ניתוח בפוזציה שפרקתי אותה.

בימים של אחרי סבלתי מכאבים בכתף, הגבלה בטווחי תנועה והרגשה של פריקה חוזרת בתנועות שונות ונפיחות.

אבל המשכתי עם התנועתיות לא הפסקתי ליום אחד לעבוד על הכתף, זאת אומרת – לא נתתי לכתף מנוחה מוחלטת על מנת לזרז את תהילך ההחלמה ולהוריד את הדלקתיות.

מה שעשיתי על מנת לזרז את ההחלמה היה פתיחת טווחי תנועה במפרק הכתף (בעדינות),חיזוק מייצבי ההכתף על מנת שלא אגיע למצב של פריקה חוזרת, שינוי ההחזקה של הכתף מול השכמה והגרבטיציה. בנוסף ביצעתי עבודת כוח עדינה על מנת להזרים דם ולהחזיר טונוס שריר שאבד לאחר הפריקה.

בפשטות – עבדתי לפי משולש הכאב שדיברנו עליו מבלי להתייחס ישירות לפתולוגיה.

אחרי חמישה ימים חזרתי לאימונים כמע מלאים אבל בעצימות ונפח נמוכים יותר, חזרתי לעמוד על היידים, לבצע משיכות דחיפות ועוד. כל זאת בזכות התנעתיות והחיזוק שביצעתי לפני הפריקה ואחריה, אם הכתף לא הייתה ממשיכה להיות אקטיבית אחי הפריקה קצב ההחלמה היה הרבה יותר איטי!

בפרק הבא נדבר על רוטציה פנימה והחוצה של הכתף, נדגים תרגילים לפתיחת טווחי תנועה וחיזוק מייצבי הכתף. כל אלה יעזרו לנו למנוע פציעות ולהתאושש מהן. שווה לחכות!

קרדיט תמונות:

  1. Häggström, Mikael. "Medical gallery of Mikael Häggström 2014".Wikiversity Journal of Medicine 1 (2). DOI:10.15347/wjm/2014.008. ISSN 20018762
  2. National Institute Of Arthritis And Musculoskeletal And Skin Diseases (NIAMS)

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X