Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

מיבלות דרך שריטות ועד לשטפי דם – הרמת משקולות אולימפיות זה אחד הענפים הבטוחים מבחינת פציעות. ועדיין אנחנו מקבלים את ההרגשה שהמוט עדיין רוצה שנשלם מחיר כלשהו: הוא שורט אותנו, משאיר לנו שטפי דם ושאר "חבלות" רק כדי שכולם ידעו שעבדת איתו.

האם זה רע? השאלה האמיתית היא מה זה רע. האם זה עדיין רע אם אנחנו יכולים לקבל מה-"חבלות" האלו משוב ולהשתמש בו על מנת להשתפר?

לפני שנעסוק בת'כלס, הנה דבר שחשוב להבין: אין כזה דבר "טכניקה מושלמת".

יש את אידאל ה-"לפי הספר" ואנחנו במשך כל חיינו ננסה להתקרב אליו כמה שאפשר. בפועל, זה לא אפשרי להגיע לשם והמטרה שלנו היא לצמצם את הפער בין הטכניקה שלנו בכל מצב נתון לטכניקה הכי נכונה "לפי הספר".

אז ממה החבלות נגרמות?

יש כמה גורמים לחבלות האלה:

1. המוט

על המוט יש מעין חספוס שעוזר לנו לאחיזה, כשהחספוס גס יותר האחיזה טובה יותר, אבל יחד עם זאת אותו חספוס הוא זה ששורט אותנו.

2. טכניקה

לא מדובר בהכרח בטכניקה לקויה, למרות שמכות מהמוט בדרך-כלל כן מצביעות על טכניקה לא יעילה (נעסוק בזה בהמשך). זה נובע מכך שכשאנחנו עובדים עם המוט אנחנו צריכים לזרום יחד עם התנועה ולא להתנגש במוט. אם לא נתנגש במוט לא נקבל ממנו שום מכה.

אך שימו לב שוב – אם אתם מקבלים מכה מהמוט אין זה בהכרח אומר שהטכניקה היא לקויה, הסיבה לכך היא שטכניקה היא משהו שחשוב להתאים לכל אחד באופן אישי ואינדיבידואלי. למתאמנים ספציפיים במצבים מסוימים כן יהיה נכון "לקבל מכה" מהמוט. שימו לב שלא מדובר על מכה של האגן במוט – זהו נושא אחר בפני עצמו.

3. עור רגיש

במצבים מסוימים אנו צריכים למשוך את המוט צמוד וממש על הגוף, ישנם אנשים שהעור שלהם רגיש יותר מאחרים והם אלה שיקבלו יותר "סימני מלחמה".

לרוב העור שלנו מתרגל לכל המכות האלה ונהיה קשיח ועמיד יותר לכל הנזקים האלה. אגב, זוכרים כשרק התחלתם להרים? היו לכם סימנים שהבהילו אתכם שהיום כבר לא מדאיגים אתכם – זאת בדיוק הסיבה.

A video posted by Jon Call (@jujimufu) on

חור במכנס והיעדר שיער ברגליים

אם תשימו לב, כמעט בכל מכנסי האימון של המרימים המקצועיים יש חורים במכנס אימון באזור הירך, לרוב לאותם אנשים בדיוק באותו אזור של החור במכנס גם לא יהיה שיער ברגליים.

הסיבה לכך היא ממש כמו שניחשתם – המוט מגלח אותם.

הקרעים האלה הם תוצר של לחץ ושפשוף של המוט ברגל, שפשוף בלי לחץ מספק לרוב לא יגרום לקרעים האלה. הלחץ כאן הוא המשקל שעל המוט, ככל שיהיה יותר משקל כך המוט ילחץ יותר על הרגל בעוד שהמוט המחוספס ידאג לקרוע לכם את המכנס ולגלח את השיער במקום.

אגב – בשביל "גילוח הגון" אנחנו צריכים את שני התנאים האלה, זאת אומרת מוט חלק מן הסתם לא יקרע את המכנס בכזאת קות.

בדיוק מאותה סיבה, לאנשים שיש עור רגיש עלולים להופיע פצוענים קטנים על הרגליים (המוט מגלח את הרגל ותולש שיער, אנחנו מזיעים ולכלוך נכנס לאותה נקודה פתוחה ונוצר פצעון).

אוקיי אז המוט מכה אותי ועכשיו אני יודע למה! מה אני עושה עם זה עכשיו?

דבר ראשון אנחנו צריכים להבין את הסיבה המדויקת לסימן שנשאר לנו, אם זה שטף דם ההגיון הבריא שלנו יגיד שזה מכה יבשה כלשהי, מה שנותר לנו לעשות זה לשאול  עוד הרבה פעמים "למה?" עד שנגיע לפתרון הסופי.

אנחנו צריכים להתמקד ביעילות התנועה ולבדוק האם אותו שפשוף/מכה נגרמים כתוצאה מתנועה שהיא אמורה להיות חלק מהתרגיל.

לדוגמה: שפשופים על הגרון שנגרמים מהקלין.

בביצוע נכון של הקלין המוט לא פוגע בגרון, למה? כי פגיעה של המוט בגרון לא יכולה להיות יעילה בשום צורה בשביל ביצוע התנועה. שפשפוף על הגרון בקלין נוצר מהעובדה שאנחנו זורקים את המוט על עצמנו ולא מנסים לקבל את המוט ישר על הכתפיים.

שפשוף על הגרון בזמן קלין יצביע לרוב על תנועה מעט מגושמת, מכאן יגיע גם הפתרון – הטיפ בשביל מי שסובל מהבעיה הזאת יהיה לחשוב על כניסה עדינה יותר מתחת למוט ולא לנסות להכנס מתחתיו בכל הכוח ובשיא המהירות.

זכרו – אין לנו תנועות מיותרות בזמן ההרמה של המוט, כל תנועה צריכה להיות מחושבת. התייחסו למוט לא כאילו אתם נלחמים בו, אלא כאילו אתם רוקדים איתו, העזרו בתנועות הטבעיות של המוט על מנת שתנועה תזרום יותר.

בגלל מבנה גוף שונה, כל אחד צריך להרים אחרת, ולעבוד בזוויות שונות.

זוויות שונות = מרחק שונה של המוט מהגוף.

ולכן, לפעמים שריטות מסויימות הם הכרחיות לאנשים מסויימים.

עוד דוגמה, מבין הנפוצות ביותר – שריטות בקדמת השוק כתוצאה מהמשיכה הראשונה.

לא לכולם זה קורה, ולא בהכרח אם זה קורה זה נכון או לא נכון, זה מאוד אינדיבידואלי ומשתנה בין מתאמן למתאמן, אבל ישנם מצבים שהמשיכה חייבת להיות צמודה ככל האפשר לרגל, גם אם זה אומר שזה כואב קצת (למרות שזה לא).

מה אפשר לעשות? לסבול בשקט, אבל אנחנו יכולים להיות גם יצירתיים.
החל מגרביים גבוהות, דרך פלסטים וטייפים, ועד למגנים מאולתרים מבקבוקי פלסטיק ששמים בתוך הגרב הגבוהה.

מצד שני, חלק דווקא אוהבים את סימני המלחמה שנשארים להם על הגוף.

ומשפט מנצח לסיום:

 

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X