Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

משחקי הקרוספיט החלו בשנת 2007 כאשר קבוצה קטנה של 70 ספורטאים נאספו בחווה בצפון קליפורניה. גרג גלסמן מייסד קרוספיט האמין שהחזקים והחזקות ביותר צריכים להיות מסוגלים להתמודד עם כל משימה ואתגר לכן המקצה הראשון בתחרות שארכה יומיים נבחר בצורה אקראית. המומנטם המשיך ב-2008 עם כ-300 מתחרים שהגיעו ליומיים של תחרות באותו חווה בדיוק. על התחרות השנייה גם הופק סרט דוקומנטרי הנקרא "כל שנייה נחשבת". שנת 2009 סימנה את ההתרחבות הגלובלית של המשחקים כאשר הספורטאים נאלצו לעבור בפעם הראשונה שלב מקדים "אזורי" אשר התקיים בארה"ב, דרום אמריקה, איסלנד, אסיה אוסטרליה ואפריקה. בשנת 2010 המשחקים עברו לליגה של הגדולים בדמות אצטדיון בלוס אנג'לס (The Home Depot Center). החדשות הגדולות  ביותר ב-2011 היה חוזה חסות של 10 שנים עם "ריבוק" ופרסים בסך של מיליון דולר (250,000 לגבר ולאישה במקומות הראשונים). ב-2012 נרשמו כ-70,000 מתחרים למוקדמות (The Open) אשר קודמות לתחרות האיזורית.

משחקי הקרוספיט הם למעשה הספורט השיוויוני ביותר אי פעם. שיוויוני בכך שכל גבר או אישה יכולים להרשם למוקדמות ומחזיקים את הסיכוי להגיע לאליפות האיזורית ומשם למשחקים עצמם. השנה נרשמו מעל 100,000 ספורטאים לשלב המוקדמות. המשחקים השנה החלו ביום רביעי האחרון במקצה אשר התקיים בבריכת שחייה והסתיימו אתמול אחרה"צ (שעון ארה"ב) באירוע גמר כפול אשר לא נראה כמותו. ריץ' פרונינג, אלוף המשחקים בשנתיים האחרונות הוכיח לכולם שהוא עדיין הטוב ביותר. ניתן לראות סיכום של אירוע הגמר בכדי להבין באמת במה מדובר כאן.

משחקי הקרוספיט מסמלים את העילית של הספורט. קיבלנו לכך חותמת רשמית ביום שבת האחרון כאשר  הוענק אות של כבוד למייסד ומנכ"ל קרוספיט גרג גלסמן מטעם האקדמיה לספורט בארה"ב על כך שיצר הלכה למעשה ענף ספורט חדש ועל יצירת הגדרה חלוצית ומדויקת ל"מהו כושר גופני". זהו היה רגע חשוב מאין כמוהו לספורט הקרוספיט. מלבד גרג גלסמן קיבלו את הפרס הזה בכל ההיסטוריה 26 מנהיגים בלבד, כולל מספר נשיאים.

לפני שתם ממהרים להרשם למוקדמות של משחקי 2014, הנה עשר סיבות להתחיל להתאמן בקרוספיט:

1. בקרוספיט שמים דגש על אינטנסיביות, ואינטנסיביות מייצרת תוצאות:

אינטנסיביות, כאמור, היא אינדיבידואלית – כל אחד צריך להתאמן ברמה המתאימה ליכולות הפיזיות והפסיכולוגיות שלו. רוב תכניות האימונים המוכרות מעודדות אינטנסיביות נמוכה עד בינונית.

כמה פעמים שמעתם את המיתוס הגורס שעל מנת לשרוף יותר שומן יש לעבוד באינטנסיביות נמוכה יותר? זוהי אינפורמציה שגויה הממשיכה להיות מופצת, למרות שמחקרים עכשוויים יותר מוכיחים כי אימונים קצרים ואינטנסיביים יותר הם למעשה יעילים יותר. אין מה לפחד מאינטנסיביות – היא ה"קסם" שישנה לכם את החיים.

2. בקרוספיט מייצרים אתלטים, לא מפתחי גוף:

תוך העדפת תנועות פונקציונליות על פני עבודה על שרירים מבודדים, ניתן לאמן את הגוף לא רק להיראות יותר טוב, אלא גם לעבוד יותר טוב. האירוניה כאן נעוצה בעובדה שכאשר מתמקדים פחות ב"גנדרנות" ויותר בביצועים, הגוף מגיב טוב יותר מאי פעם. בקרוספיט מועדפים תרגולים פונקציונלים ע"י נתינת דגש, בין השאר, לתנועות המייצרות שרירי ליבה, סיבולת, קואורדינציה, זריזות ושיווי משקל טובים יותר.

בקרוספיט מתרכזים פחות ב"להיראות בכושר", ויותר בלהיות באמת בכושר.

3. אימוני קרוספיט הם תחרותיים:

ה"תחרות" הידידותית הזו נותנת מוטיבציה יותר מכל סוג אחר של אימון. בין אם ההתמודדות היא מול חבר או מול תוצאה קודמת, מדהים כמה שהתחרות הזו מוסיפה להנאה שבאימון. זה נכון במיוחד לגבי ספורטאים לשעבר, המרגישים שאבדה להם "חדוות התחרות". ההנאה השלובה באימון קרוספיט היא מדהימה וממכרת

4. קרוספיט מגדיר מחדש את המושג "כושר":

עשרות שנים ומיליוני דולרים הושקעו במציאת ההגדרה למושג "כושר". אף אחד מהגופים המובילים בתעשיית הכושר לא הצליחו לעשות זאת. עד עכשיו. לפי קרוספיט, כושר מוגדר כ: "העלאת קיבולת העבודה על פני זמן נרחב ואלמנטים שונים" (אלמנטים – עשרת מרכיבי הכושר הגופני לפי קרוספיט). לפי הגדרה זו – האנשים בעלי הכושר הגופני הטוב ביותר בעולם צריכים להיות טובים מאוד בכל אחד ממרכיבי הכושר, אבל לא להתמחות באף אחד מהם. לקריאה נרחבת יותר כדאי לחפש ברשת "What is Fitness" ו”CrossFit”.

5. קרוספיט – לא רק כושר, גם קהילה:

מהר מאוד ניתן להבין כמה קהילת קרוספיט תומכת במתאמן. בקרוספיט אף פעם לא מתאמנים לבד.

לא רק שבקרוספיט מרוויחים "על הדרך" רמת הדרכה גבוהה וקהילת אונליין עצומה דרכה אפשר לגלות ולחלוק סיפורים, האימונים הקבוצתיים מאפשרים להכיר חברים בתוך חדר הכושר, גורם שתורם המון להנאה שבאימון. חברויות בתוך חדר הכושר מעודדות עקביות באימון, דבר שמאוד קשה למצוא במסגרות אחרות (חדרי כושר רגילים, למשל). חברים לאימון הופכים מהר מאוד לשותפים, וסביר מאוד ששני מתאמני קרוספיט "יתחברו" מהר מאוד בכל מקום שיפגשו. זו הסיבה העיקרית לתשוקה שמתאמנים מפתחים לאימוני הקרוספיט.

6. בקרוספיט מייצרים תוצאות מדידות:

בניגוד לשיטות אימון אחרות, בקרוספיט למתאמן תמיד יהיה מידע שיהווה אינדיקציה והוכחה לכך שהכושר שלו משתפר. אינטנסיביות היא כוח, וכוח נוצר ע"י הנעת משא במהירות. אי לכך, אפשר לבטא כל אימון במשמעויות של ניקוד, וכך בעצם למדוד כמה עבודה בוצעה. בקרוספיט לא רק רואים ומרגישים את התוצאות, אלא גם ניתן להוכיח מדעית את השיפור.

7. בקרוספיט האתלט יהיה מוכן לכל אתגר:

בקרוספיט עובדות מספר מערכות מטאבוליות, בניגוד לשאר ענפי הספורט, בהן רק אחת עובדת.

ישנם 3 מערכות מטאבוליות המייצרות את האנרגיה הדרושה לביצוע פעילות: המערכת הפוספגנית, המערכת הגליקוליטית ומערכת החמצון. רוב שיטות האימון מתרכזות באחת או שתיים מהמערכות, מה שגורם לאתלט להתמחות באחת, אבל להיות חלש בשתיים האחרות. המטרה בקרוספיט היא להיות אתלט רב-גוני ולאמן את כל שלושת המסלולים המטאבוליים כדי לשפר את קיבולת העבודה בכל פעילות שתקרה בדרכו. אי לכך ובהתאם לזאת, כשמתאמן קרוספיט פוגש בדב זועם, יש לו שתי אפשרויות – להפיל את הדב ולהיאבק איתו עד שאין לו יותר כח להחזיר, או לברוח ממנו במשך שעות על גבי שעות… פופסגן, גליקוליט, חמצון.

8. בקרוספיט מקדמים בריאות ארוכת טווח:

"תנועות פונקציונליות" נקראות כך לא לחינם. הן הופכות אותנו ליותר פונקציונליים. הן עוזרות לנו לזוז בצורה יעילה יותר ולהמנע מפציעות בחיי היום-יום. בשילוב עם דיאטה מתאימה, אפשר להרגיש טוב יותר ולהגיע לביצועים טוב יותר. זה באמת הדבר הקרוב ביותר שקיים ל"מעיין הנעורים".

9. בקרוספיט אי אפשר להתחמק מהחולשות:

האימונים בקרוספיט מחייבים את האתלט להיות ישר ולתקוף את החולשות שלו, מה שהופך אותו לרב-גוני יותר. זהו דבר שכמעט כל אחד שמתאמן עצמאית חוטא בו, ובכך מגביל את התקדמותו. במילים אחרות – אסור לפחד מהחולשות שלנו, או מאימונים אותם אנחנו "שונאים", אלא להתמודד איתם בנחישות חסרת פשרות, ובכך להגיע למקומות אליהם מעולם לא חשבנו שנגיע.

10. קרוספיט משנה את החיים:

התוצאות של אימוני הקרוספיט מתבטאות גם בתחומים אחרים בחיים. הבטחון הנרכש תוך כדי האימונים מאפשר לבצע פעילויות שלא נרו אפשריות לפני כן. אנשים רבים מבחינים בכך שמעבר להרגשה פיזית טובה יותר, אימוני קרוספיט משפרים את הביצועים שלהם בעבודה, בבית ובמערות היחסים שלהם.

עזר בהכנת הכתבה אלון כהן.

 

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X