Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

שואלים אותי הרבה למה אני לא מדבר בפוסטים שלי על תזונה.

תזונה היא אחד הדברים החשובים ביותר למתאמן – היא משפיעה על תפקודי הגוף הבסיסיים, על הביצועים באימון, על מאסת השריר, אחוז השומן, רמת העירנות, היכולת להתאושש ועוד. תזונה עשויה לעיתים להיות ההבדל בין חולי לבריאות.

מה שקשה לאנשים להבין זה שתזונה היא עניין מאוד אינדבידואלי. מסיבות כאלה ואחרות תזונה מסויימת יכולה להשפיע בצורה חיובית על אדם אחד ולהשפיע בצורה שלילית על אדם אחר. אני בהכשרתי קודם כל מאמן.

זה נכון, כנראה שיש לי קצת יותר ניסיון ומושג בנושא מהרבה אחרים אבל כמו שלא הייתי רוצה שרופא עור יתן המלצות אורטופדיות, כמאמן אני מעדיף להשאיר את עניין התזונה למומחים בנושא.

אני לחלוטין מסוגל להבין את רצון הלקוח לקבל הכל במקום אחד – גם תוכנית אימונים וגם תפריט תזונה, הרציונל מכתיב שזה רעיון מצויין. בעידן שבו כל מי שקרא קצת חומר בנושא מרגיש בנוח לכתוב תפריט צריך להזהר בנושא. אני תמיד אומר שיש מספר מאמנים מאוד מצומצם (וזה תקף גם לגבי תזונאים) שהייתי מפקיד בידיהם את היקרים לי, כשאתם בוחרים מאמן ותזונאי הבחירה צריכה להיות מוקפדת, אתם עשויים לשחק עם הבריאות שלכם.

כשמדובר במשחק עם כמויות, במיוחד בתהליכים של ירידה במשקל קל ליצור חוסרים תזונתיים. כמו כל דבר אפשר לבצע ניסוי וטעיה, לקרוא ולנסות ליישם אבל לרוב האנשים אין את הכלים לעשות את זה בצורה חכמה.
אם יש בעיה בתזונה – לכו לתזונאי. נכון, זו הוצאה כלכלית שלפעמים היא לא נעימה אבל זה יהפוך את כל תהליך האימון ליעיל הרבה יותר.

ואם המאמן שלכם מתנדב לכתוב לכם תפריט ללא הכשרה של תזונאי קליני – קחו בחשבון שהסיכון הוא עליכם. במקרה הטוב זה עשוי לא להועיל ובמקרה הרע זה בהחלט יכול להזיק. אני מודה, לא קל ובעיני גם לא רצוי להיות על תפריט ספור ומדוד כל הזמן, אני אוהב את החופש לאכול ומידי פעם "לחטוא", לבלות ולהנות בלי להפריע למטרה.

אני מבין ומקבל שיש אנשים שזקוקים לזה, הספירה והמדידה לפרקי זמן מסויימים בהחלט נותנת כלים להעריך את הכמויות להן אנחנו כמתאמנים זקוקים, מנגד ראיתי לא מעט מקרים בהם הספירה הפכה להפרעה של ממש. רוב האנשים אוכלים פחות או יותר אותו סך קלורי כדי לתחזק את משקל גופם הנוכחי ללא שינוי ניכר כלומר אלא אם יבוצע שינוי תזונתי – רוב האנשים ישארו סביב אותו משקל גוף.

לרוב על מנת לרדת צריך לחתוך קצת קלוריות מהתפריט וכדי לעלות? נו כמובן, להוסיף. לרוב האנשים שמירה על סך חלבון יומי הגון פלוס שמירה על מגמה של עליה או ירידה במשקל בהתאם למטרה זה מספיק אך יש גם כאלה שלא.
האומנות היא לדעת ממה לחתוך או במה להוסיף ולא פחות חשוב – מתי כדי להגיע למטרה וזה מבחינתי תפקידם האמיתי של תזונאים.

כן מספיק שתעשו שינוי קטן כמו קצת פחות סוכר פשוט בתזונה או קצת פחות קמח וכבר תהיו במצב טוב יותר אז האם זה אומר שכשיש יומולדת תאכלו פירות במקום עוגה? בעיני אין צורך.

צרך לזכור שמה שמשנה באמת זה המאקרו ולא המיקרו ובנימה אופטימית זו – אני הולך לאכול משהו.

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X