Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

עוד עונת אופן הסתיימה לה והגיע הזמן לבחון את התקופה מהצד ולהעריך את הביצועים שלנו. הנה לכם כמה מחשבות על השנה הנוכחית ועל האופן בכלל

רגע לפני האופן

בערך חודש לפני האופן מתחיל הלחץ לבעבע ותהיות שעד עכשיו היו די רדומות, במודע או לא­ מתחילות להתעורר לחיים. בנקודת הזמן הזו אנו מתחילים לשאול את עצמנו שאלות בנוגע לתחושת המסוגלות שלנו; "האם אני מתחרה ראוי" או "איך אני עומד מול אחרים". ברמה הקונקרטית עולות שאלות כמו "האם אני מצויד ביכולות הפיזיות להתמודד עם האתגרים שיוצבו בפני". בהנחה ועבדתם קשה בשנה החולפת – סמכו על ההכנה שלכם ותהיו מוכנים לעבוד קשה.

 בזמן האופן

לכולנו יש העדפות ברורות לתנועות אותן נרצה או לא שיופיעו באופן וזה טבעי לגמרי שהרי לכולנו יש דברים בהם אנו חזקים יותר ודברים בהם אנו חזקים פחות. בכנות, בעוד אפשר לתהות על סדר הופעת התרגילים, השילוב בו יופיעו, מספר החזרות ו\או המשקל הנדרש, מאגר התנועות הפוטנציאלי ידוע ברובו מראש. אני לא אומר שניתן להתכונן לכל תרחיש אפשרי, אבל אני כן מאמין שהכנה הולמת דורשת שינוי תפיסתי מ"הלא ידוע ולא יודע" לצורת חשיבה גמישה יותר של "מה כן ידוע" ומה באזור שליטתנו. תרגילים כמו דאבל אנדרס, ברפיז, טראסטרס, האנדסטאנד פוש אפס, סנאצים קלים או כבדים ומאסל אפ היו במסגרת "הידוע והמוכר" ועליהם אכן יתן להתכונן.

אסטרטגיה היא דבר מאוד חשוב, אך גבולות הגזרה שלה תמיד יוכתבו על ידי היכולות הגופניות שלנו. המסר שאני רוצה להעביר זה שחשוב לשים הכל בפרופורציה. יש מקום מהותי לחשיבה ותכנון מוקדם אבל כזה אשר עומד באופן כנה עם היכולות וההשקעה שלנו עד לנקודת הזמן הנוכחית. יצא לי לראות לא מעט מתאמנים אשר מגיעים למצב של analysis by Paralysis – תכנון יתר אשר מותיר אותם משותקים ומפוחדים בזמן האמת. בקיצור, תפעילו את הראש אבל תהיו גמישים אם לא הכל עובד לפי התוכנית.

אחרי האופן – "מה עכשיו?"

עכשיו, קחו את הזמן לשבת ולהרהר על התהליך – מה עבד לכם ומה לא, במה אתם חזקים ובמה אתם מתקשים, מה עשה לכם טוב ומה פחות. עכשיו זה ה­זמן לשבת ולעשות תהליך חשיבה עמוק שבסופו תעלו על כתב נקודות שיפור ושימור לשנה הבאה. לגבי נקודות לשיפור – מה היו החולשות שלכם השנה? בין אם זה בר מאסל אפ, דדליפט לחזרות גבוהות, טכניקה בסנאץ' וכדומה. תעלו את הרשימה הזאת על כתב, היוועצו עם המאמנים שלכם ובעזרתם הציבו מטרות ריאליות, דרכי פעולה והתחילו לעבוד. לא תשימו לב וכבר יגיע האופן של שנת 2017 ­ אז יפה שעת אחת קודם.

ה-'קריפטונייט' – לכולנו יש אותו, התנועה המקוללת הזאת שאנחנו מתפללים שלא תופיע באופן (זאת שעולה לכם בראש עכשיו). ככל הנראה, זו התנועה הראשונה שאתם ריכים לעבוד עליה כהכנה לשנה הבאה. לכל אתלט קרוספיט יש את התנועה הזאת ולא חסרות דוגמאות ­ פרונינג ווהטיפוס על חבל במשחקי 2010, ג'וש ברידג'ס וה-­180 ק"ג דדליפט בגמר משחקי הקרוספיט לשנת 2013. המכנה המשותף לכל הספורטאים הללו היא הבחירה לעבוד על אותן חולשות ולצאת מחוזקים. לכולנו יש נקודות חולשה – אל תתעלמו מהן בתקווה שלא יופיעו שנה הבאה. היכולת שלנו להיות מודעים לחולשותינו, לעבוד קשה ולהתמודד עם האתגרים הם מה שעושים אותנו ספורטאים יותר טובים.

comfort-zone

 ואיך מתכוננים לשנה הבאה?

אין דרך אחת מובטחת להתכונן לאופן או לקרוספיט תחרותי בכלל. ישנם קווים מנחים ויש המון מידע טוב שנאסף עם השנים. עם זאת, יש המון מקום להתאמה אישית ולכן למיפוי החוזקות והחולשות שלנו יש תפקיד מרכזי. כנקודת מוצא כללית הייתי אומר שהדרך הכי טובה להתכונן לאופן זה למצוא משהו מושכל שעובד לכם ובו אתם יכולים להתמיד לאורך זמן. אל תבזבזו שנה שלמה בחיפוש אחר "ה­תוכנית". מצאו משהו שעובד והתמידו בו. גם כאן, היוועצו עם המאמנים שלכם­ בשביל זה הם שם.

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X